Lieve zomerdippers

  • door

Ik schreef in december een blog over winterdepressie. Vanuit mijn praktijk maar ook vanuit mijn eigen ervaring kan ik daar zo een A4 over vol schrijven. 

Maar nu wil ik het hebben over een vorm van depressie die veel minder bekend is en slecht begrepen! De zomerdepressie. Deze depressie hoort net als de winterdepressie onder de seizoengebonden depressies. 

En net als bij de winterdepressie heeft dit te maken met je biologische klok Als deze uit balans is, ligt depressie op de loer. 

Nou wil ik een noot vooraf plaatsen: Waarom de ene persoon depressief wordt en de ander niet is van veel factoren afhankelijk. Onderstaande ingrediënten zorgen gelukkig niet bij iedereen voor depressie.  Ik denk wel dat er herkenning is voor veel mensen maar dat de 1 minder gevoelig is voor disbalans dan de ander. 

Wat zorgt dan voor die disbalans van je biologische klok? 

In de zomer komt dat door te veel daglicht en in de winter door te weinig daglicht! Allebei niet goed voor je biologische klok. 

 Neem nou even de langste dag als voorbeeld: 

Zonopkomst 05.15 uur Zonsondergang 22 uur. En alles daartussen in, ben je als het goed is klaarwakker. Je melatonine gehalte gaat omhoog als het donker wordt. Als om 22 uur de zon onder gaat, begin je dus om een uur of 11 een keer moe te worden. Om 5 uur word je weer wakker. 

Voor veel mensen is 6 uur slaap te weinig. Je bouwt dan slaap te kort op, terwijl je juist je slaap nodig hebt om je depressie te bevechten. 

Net als je routines. In mijn winterblog hamer ik op het vasthouden van routines en ik neem aan dat jullie daar hard aan werken. Je hebt ze in de winter weer nodig. Maar het is een eenzame strijd als de rest van de wereld alle routines en ritmes loslaten! Werk, school, verenigingen: Alles stopt in de zomer maanden. 

Zelfs Goede tijden Slechte tijden stopt 3 maanden! Waar je normaal gesproken kan mee gaan met de flow van het dagelijkse leven, sta je er in de zomer echt alleen voor. Als jij net tegen die depressie aan schurkt zal je het heel moeilijk vinden jezelf te motiveren.  

Al met al: De zomer kan voor mensen een hele bedreigende periode zijn en het wordt vaak niet begrepen. 

Wat ook niet helpt:  In de zomer moet het vooral allemaal leuk zijn, iedereen is druk aan het recreëren  en als jij daar niet aan mee doet, kan dat voelen of je ergens te kort schiet. Dat heb je met mooi weer nou eenmaal sneller dan in de winter. Wel eens met 25 graden een heel weekend liggen netflixen? Nou ik wel en dat wordt raar gevonden. Dus dat: het is vermoeiender en de sociale druk is groter.

Herken jij jezelf hierin en duren je klachten langer dan twee weken, trek dan aan de bel bij je huisarts. Je kan uiteraard ook bij mij terecht of zoek een andere counsellor. 

Hier even een paar tips om de zomer door te komen: 

Zorg voor goede nachtrust! Ik blijf erop hameren. Het is het begin van meer balans en die heb jij nodig. Investeer desnoods in rolluiken of verduisterende gordijnen. 

Maak een plan om je eigen ritme vast te blijven houden. Dat de rest van de wereld “lekker de teugels laat vieren” betekent niet dat jij dat moet doen. Je hebt niets te bewijzen en ook niets uit te leggen.  

Hoewel, misschien moet je het wel uitleggen want de zomerdepressie is onbegrepen. Terwijl het zo logisch is. 

Sluit je niet op, de grote boze buitenwereld is over een paar maanden weer normaal.  

En uiteraard: Blijf bewegen. Wandelen fietsen en naar de sportschool met airco..ook als je geen zin hebt is het echt belangrijk dat je beweegt. Het kan je helpen de balans weer in je leven terug te vinden.

Lees ook mijn blog over de winterdip

https://vangelrecounselling.nl/winterdip-blijf-vooral-gewoon-door-hobbelen-het-wordt-vanzelf-weer-lente/

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *